Anul 2020 ne-a surprins, în primă fază, așa cum a surpins întreaga lume. Pe urmă, însă, ne-a provocat. Așa cum a provocat întreaga lume. Ținând cont de cauza crizei, un virus ce s-a extins la nivel global, am avut norocul de a nu ne număra printre sectoarele ce au fost forțate să-și oprească activitatea complet. Iar asta ne-a salvat.
Ca majoritatea companiilor medii cu capital privat, Ikon are momente mai bune și mai puțin bune, perioade în care sunt comenzi ce acoperă întreaga capacitate de producție, precum și unele în care lipsa comenzilor îngreunează cash-flow-ul și investițiile. Să ținem cont de faptul că scurta perioadă de capitalism românesc nu a fost suficientă ca toate companiile să desfășoare în întregime acest proces ori, măcar, să învețe să navigheze prin situații similare. Și uită-ne aici: Ikon, în cei 16 ani de activitate, trece prin a doua criză economică globală.
Anul precedent a venit după un 2019 nu tocmai strălucit, în care nu am reușit să avem cele mai bune contracte, în care aveam încă vârfuri mari de plată la creditele luate pentru investițiile făcute în noua fabrică. Una peste alta, a fost un an greu, dar un an în care am semnat contracte bune pentru 2020, care a venit într-o formă complet neașteptată.
Toate aceste contracte bune, inițial, pentru 2020, au devenit adevărate provocări.
Odată cu primele cazuri de COVID-19 din România, activitatea de zi cu zi a devenit o mare provocare. Nu știam ce ne aduce ziua următoare. Sau săptămâna următoare. Ne vom îmbolnăvi? Vom închide? Ce se va alege de contractele noastre, de salariile noastre, de creditele companiei? A fost o perioadă de confuzie, pentru care am plătit un preț.
Am luat toate măsurile posibile, astfel încât să ne putem continua activitatea în condiții de siguranță: igienizări, transmutarea colegiilor ce făceau naveta cu mijloace de transport în comun la munca de tip remote, ș.a. Cei ce nu își puteau desfășura activitatea din cauza specificului acesteia, au primit indemnizații de șomaj. Cei ce am rămas, ne-am echipat cu măști, dezinfectanți și ne-am ocupat de dezinfectarea secțiilor de producție, vestiarelor, birourilor și cantinei, în mod regulat. Am făcut multe din ce făceau și cei din jurul nostru, la care am mai adăugat și ce credeam noi că e folositor. Am început să lucrm în două schimburi, cu pauză de câte o oră între ele, pentru a reduce interacțiunea dintre oameni.
Totuși, așa cum am mai spus, toate aceste eforturi au implicat și costuri mai mici sau mai mari: timp, bani, energie, stres. Și asta s-a văzut în derularea contractelor: întârzieri, greșeli, lipsuri. Unii clienți au înțeles mai mult sau mai puțin, pe când alții, deloc. Însă este dreptul lor. Este dreptul clientului să aștepte respectarea contractului, indiferent de situații. Așa funcționăm și ne asumăm acest fapt.
Anul acesta am pierdut clienți, dar am și fidelizat clienți exsistenți. Am avut colegi care s-au relocat la alte companii, precum și colegi care au ales Ikon Ideea ca un nou loc de muncă. Am avut parte de bune și de rele, iar din multe puncte de vedere putem spune că 2020 a fost un an ca oricare altul.
Pe de altă parte, 2020 a fost și un an care a marcat unele din cele mai bune rezultate pentru companie, cum o arată și cifrele de mai jos.
— Analize cereri de ofertă 148
— Oferte transmise 125
— Contracte semnate 42
— Ore producție 95.991
— Tone producție 1.082
— Cifra afaceri € 4.765.128
— Din care exporturi € 4.501.516
Trebuie să recunoaștem faptul că obținerea acestor rezultate, într-un an plin de constrângerile provocate de pandemie, nu ar fi fost posibile fără gradul înalt de implicare al colectivului nostru. Și, credem că cele mai mari realizări ale noastre din 2020 sunt: maturizarea și angajamentul întregii echipe IKON
În plus, am și derulat unul din cele mai mari proiecte ale Ikon din anii săi de existență: Podul Kristiansand – Norvegia, o adevărată provocare din punct de vedere tehnic, comerical, logistic. Mai multe informații despre proiect veți putea găsi în următoarele articole.
Însă Podul Kristiansand nu este singurul proiect început în astfel de condiții. O altă provocare din punct de vedere tehnic, arhitectural, comerical, management și logistic a fost și încă este Podul și Turnul primăriei din Arendal – Norvegia. Mai multe detalii și despre acesta vă vor fi oferite în articolele ce urmează. După ce îl vom finaliza 🙂